timeDnes je pátek, 15.prosince 2017, 14:50
Login: /Registrovat

Desatero pro rodiče předškoláka

Desatero pro rodiče předškoláků

1) Dítě je dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, umí ovládat své tělo a je samostatné v sebeobsluze:

  • koordinované pohyby, hází, chytá míč, udrží rovnováhu, běhá, skáče, bezpečně se pohybuje ve známém prostředí
  • svlékne se, oblékne, obuje
  • používá příbor, nalije si nápoj, je při jídle samostatné
  • používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje si a osuší ruce, použije toaletní papír, spláchne po sobě na WC, uklidí po sobě
  • posbírá a uklidí předměty a pomůcky na své místo, připraví další pomůcky, srovná hračky
  • udržuje ve svých věcech pořádek

 

2) Dítě je relativně citově samostatné a řídí své chování:

  • nemá problém s odloučením od rodičů
  • má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
  • je emočně stabilní (bez výrazných výkyvů nálad)
  • reaguje přiměřeně na úspěch i neúspěch, dokáže se přizpůsobit
  • je zodpovědné za své chování
  • dodržuje pravidla

 

3) Dítě zvládá přiměřeně jazykové, řečové a komunikativní dovednosti:

  • vyslovuje správně všechny hlásky, sykavky, atd.
  • mluví ve větách, vypráví příběhy a popisuje situace
  • mluví většinou gramaticky správně
  • rozumí většině slov a výrazů
  • má přiměřenou slovní zásobu
  • vede rozhovor s dětmi, dospělými, "neskáče do řeči"
  • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno
  • používá gesta, mimiku, řeč těla, atd.
  • spolupracuje se skupinou

 

4) Dítě zvládá koordinaci oko/ruka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci:

  • pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje
  • dokáže navlékat korálky
  • drží správně tužku, tahy jsou plynulé, obkresluje, vybarvuje
  • napodobuje geometrické obrazce, tvary i písmena
  • zpravidla řadí prvky zleva doprava
  • používá pravou či levou ruku při kreslení, při jiných činnostech, atd.

 

5) Dítě je schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy:

  • rozlišuje a porovná podstatné znaky a vlastnosti (barva, velikost, tvar, materiál, figura, pozadí), hledá společné a rozdílné znaky
  • složí slovo ze slabik a obrázek z tvarů
  • rozliší zvuky běžné, jednoduché hudební nástroje, atd.
  • pozná rozdíl mezi hláskami (tvrdé, měkké, krátké, dlouhé)
  • vytleskává slabiky ve slově
  • najde rozdíly mezi obrázky, doplňuje detaily
  • rozliší jednoduché obrazné i abstraktní symboly a znaky (písmena, čísla, dopravní značky, aj.)
  • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku
  • reaguje správně na světelné a zvukové signály

 

6) Dítě zvládá jednoduché logické a myšlenkové operace, orientuje se v elementárních matematických pojmech:

  • ukazuje číslo na prstech, počet předmětů, chápe, že číslovka vyjadřuje počet
  • vyjmenuje číselnou řadu, spočítá počet prvků minimálně do 5-10
  • pozná a určí rozdíl v rozsahu do pěti prvků, kde je méně/více
  • pozná základní geometrické tvary
  • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
  • třídí, seskupuje, přiřazuje předměty dle kritéria
  • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá
  • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší snadné problémy, hádanky, labyrinty
  • rozumí pojmům – nad, pod, dole, nahoře, uvnitř, vně, dříve, později, včera, dnes
  • rozumí pojmům velikosti a hmotnosti

 

7) Dítě má dostatečně rozvinutou pozornost a schopnost záměrného zapamatování si a učení se:

  • soustředěně pozoruje 10-15min
  • soustředí se i na činnosti, které ho nezajímají
  • záměrně si pamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, reprodukuje to a hodnotí
  • pamatuje si říkadla, básničky, písničky
  • přijme úkol, povinnost, soustředěně se věnuje zadaným činnostem, neodbíhá k jiným, vyvine úsilí k jejich dokončení
  • postupuje podle pokynů
  • pracuje samostatně

 

8) Dítě je přiměřeně sociálně samostatné, vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině:

  • umí pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se
  • navazuje kontakty s dětmi, dospělými, bez problémů, mluví s těmi, ke kterým pociťuje náklonnost, s kamarády
  • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
  • hledá partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role
  • zapojuje se do práce ve skupině, spolupracuje, přizpůsobuje se skupině
  • vyjednává, dohodne se, umí vyslovit svůj názor a obhájit ho
  • ve skupině dodržuje daná a pochopená pravidla, ví, že se jimi musí řídit
  • k ostatním se chová přátelsky, citlivě, ohleduplně
  • je schopné brát ohled na druhé (počká, vystřídá se, pomáhá)

 

9) Dítě vnímá kulturní podněty a projevuje tvořivost:

  • pozorně poslouchá literární, filmové, dramatické a hudební představení
  • zaujme ho výstava loutek, fotografií, návštěva ZOO, atd.
  • je schopno účastnit se dětských kulturních programů, slavností, sportovních akcí
  • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek, příběhů, má oblíbené hrdiny
  • zná celou řadu písní, básní, říkadel
  • zpívá jednoduché písně, dodržuje rytmus, umí ho vytleskat
  • vytváří, modeluje, kreslí, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
  • hraje tvořivé a námětové hry

 

10) Dítě se orientuje ve svém prostředí, okolním světě a v praktickém životě:

  • vyzná se v prostředí doma a ve škole, ví, kde bydlí, kam chodí do školy, kde jsou obchody, hřiště, kam se má obrátit, když potřebuje pomoci
  • zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává
  • ví, jak se chovat doma, v MŠ, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, atd.
  • má poznatky ze světa přírody, lidí, kultury, pozná a pojmenuje své tělo, zná i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny, rozlišuje povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat, atd.
  • přiměřeně se zapojuje so péče o potřebné
  • má poznatky o širším prostředí (zná města, hory, řeky, jazyk, kulturu, ví, že existují jiné národy, Vesmír, aj.
  • chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti, ví, že existují určitá nebezpečí, zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici…
  • zná faktory poškozující zdraví
  • uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování (šikana, násilí, aj.)